»Ono što nam evanđelje kaže riječju, ikona nam to naviješta bojama te nam to uprisutnjuje«, tako kaže jedan istočni Koncil. Prikazujući Isusa Krista, Majku Božju, anđele ili svece, ikona ih na misteriozan način uprisutnjuje. Ona je dakle »prikaz« u snažnom smislu te riječi, odnosno mjesto u kojem se otajstvo uprisutnjuje onome koji ga promatra, to je maleni »otvoreni prozor s pogledom na vječnost« kroz koji nas božansko prosvjetljuje.
Razumije se dakle kako je umijeće ikone u prvom redu duhovno umijeće: molitva, askeza i put obraćenja moraju prethoditi i pratiti učenje i usavršavanje jedne posebne tehnike, vezane uz drevne tradicije utvrđene preciznim crkvenim kanonima.
Ikonograf – onaj koji piše ikone – nije umjetnik koji izražava vlastitu osobni senzibilitet sukladno vlastitom slikarskom talentu; umjetnik koji izražava vlastitu osobni senzibilitet sukladno vlastitom slikarskom talentu; on je naprotiv oruđe – to prikladnije što je poučljivije – kojim se služi umjetnik koji izražava vlastitu osobni senzibilitet sukladno vlastitom slikarskom talentu; on je naprotiv oruđe – to prikladnije što je poučljivije – kojim se služi božanski Umjetnik da daruju ljudima mjesto milosti na kojem će ga susresti: ikonu.